Suured mehed on ikka läinud ajalukku kuldsete tsitaatidega.
Mõni aeg tagasi ilmunud asepresidendi mõtted on nagu loodud provokatiivseks
sissejuhatuseks tervishoiuökonoomikasse.
Asepresident: „Põhjus on lihtne [miks arstid Belgias
naeratavad]. Belgias konkureerivad tervishoiuasutused patsiendi pärast.
Patsient ja tema rahuolu on neile ülimalt tähtis. Pole üldse oluline, kes sa
oled, mis on sinu amet või kas sul on tutvusi, arstile on see jumala ükskõik.
Peaasi, et sa tuled. Ja et sa tuled järgmine kord veel, ja järgmine kord – ikka
samasse kohta.“
Peaaegu. Selles seisneb tõesti Adam Smithi „nähtamatu käe“ fenomen,
et teenusepakkuja peab oma (piiramatute materiaalsete) vajaduste rahuldamiseks
ka kliendi õnnelikuks tegema. Ikka selleks, et klient ka edaspidi oma raha
temale tooks. Kui vaba konkurents hoiab hinnad kontrolli all ja kui klient
oskab adekvaatselt hinnata kauba või teenuse kvaliteeti, siis ongi hästi.
Ja asepresident jätkab: „Kirurg ei saa olla kirurg, kui ta
opereerib ühe korra aastas. Kellelegi ei tule seejuures mõtet, et selleks et
kirurg rohkem opereerida saaks, võiks ta tervete inimeste kõhtusid lahti
lõigata.“
Kui see ainult nii oleks! Kirurgi praktika vajaduses ei
kahtle keegi. Aga selles teises väites ei saa kahjuks päris kindel olla. Eriti
terendava streigi valguses. Kahjuks on elu näidanud, et raha põhiomadus – seda
on alati vähe – viib pahatihti ka vandunud arstid „tervete inimeste kõhtusid
lahti lõikama.“ Ja enam-vähem terve inimene ei tarvitse sellest vähemalt
esialgu aru saada. Maksab arve ära ja läheb samasse kohta tagasi, sest
naeratus oli nii võluv.
Just see „informatsiooni asümmeetria“ probleem oli oluline põhjus,
miks tervishoiuökonoomika eraldus efektiivse vabaturu ökonoomikast juba 50
aastat tagasi. Sest ka arstid on inimesed, kes ei tarvitse alati suuta lahendada
paratamatut konflikti oma isiklike piiramatute ärihuvide ja patsiendi meditsiiniliselt põhjendatud vajaduste
vahel patsiendi hüvanguks.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar