Samas
nendib statistika, et 280 tuhat inimest elab meil suhtelises vaesuses ehk peab
toime tulema vähem kui 400 euroga kuus, kellest omakorda 80 tuhat absoluutses
vaesuses, sissetulekuga alla 200 euro kuus. Nendest kahest äärmusest
moodustuvad meie keskmised näitajad, mis on ju keskmiselt kenad. Aga kuidas
edasi?
Eesti
edulugu sai alguse lootusest, et üleminekumajanduste õnne tagavad “Washingtoni
konsensuse” kolm vaala – privatiseerimine, liberaliseerimine ja
stabiliseerimine. See vabale turule ja fiskaalsele rangusele toetuv kontseptsioon on hiljem küll liiga
lihtsakoeliseks tunnistatud, kuid
ilmselgelt vallandas see meil edukalt erainitsiatiivi ja tõmbas turumajanduse
raginal käima.
Praeguseks
oleme aga jõudnud niikaugele, et kogu olemasoleva majanduspotentsiaali
vabastamine ja tulevase kasvatamine nõuab senisest oluliselt targemat
toimetamist. Ja seda eelkõige riigi poolt, sest turg toimib kogu ühiskonna
hüvanguks ainult sobivas institutsionaalses keskkonnas.
Põhimõtteliselt on asi lihtne – pikaajaline stabiilne
majanduskasv vajab keskkonda, mis toetab inim- ja tootmiskapitali pidevat
kasvatamist. Samas tuleb hoolitseda, et õigesti häälestatud stiimulid suunaksid
töövõimelised tööle ja haiged koju, säästud investeeringutesse ja mitte
spekulatsiooni, andekad õpetajaks ja mitte finantsalkeemikuks.
Aga kuidas
neid ilusaid kuid veidi abstraktseid ideid ellu viia?
Eks
me teame või arvame teadvat oma kitsaskohti isegi, aga kaugemalt vaadates näeb tihti
paremini. Lisaks võib oma jõududest murekohtade tuvastamisel väheks jääda – sõltumatuid
ja praktilise kallakuga sotsiaalteaduslikke analüüsikeskusi on meil vähe.
Seetõttu tuleks kaasata majanduse arengupidurite tuvastamiseks selle valdkonna
maailma tipud, ei vähemat. Seda ettevõtmist võiks metoodiliselt koordineerida
näiteks USA tuntuim arenguökonomist Dani Rodrik, tal on kogemusi.
Projekt
kestaks ühe aasta ja meeskond koosneks rahvusvaheliselt tunnustatud ja
kohalikest teadlastest ja praktikutest. Kaardistataks kõigi majandusega seotud
valdkondade pudelikaelad, haridus- ja sotsiaalsüsteemis ennekõike. Jah, just need,
sest eelkõige seal tagatakse nii ettevõtjale kui riigile vajaliku targa ja
terve tööjõu taastootmine ja püsimine kodumaal. Tulemuseks oleks teadmispõhine
alus arengupidureid vabastavateks reformideks. Kogu töö läheks maksma ehk mõni
miljon eurot.
Kas
see tasuks ennast ära? Kui sündinud „struktuursete reformiettepanekute“ abil
õnnestuks tõsta Eesti kasvupotentsiaali näiteks vaid 0,1% aastas, siis oleks
investeeringu tasuvusaeg mõni kuu. Tõenäoliselt on meie majanduskorralduses
lihtsasti kõrvaldatavat ebaefektiivsust palju rohkem.
Selle
projektiga peab kaasnema protsess, kus meid kord aastas külastaks kasvõi
seesama guru ja esitaks kohalikele ekspertidele, ametnikele ja poliitikutele olulisi
küsimusi. Pidevalt tuleb kontrollida, kas oleme ikka õigel teel ja õiged
küsimused on siin kasulikumad kui kenad vastused. Sarnaselt ettevõtlusega
on ka riigi tasandil majanduskeskkonna arendamine pidev otsing – kuidas
kombineerida vaba turgu ja piiravat riiki, keda maksustada ja keda toetada.
Kõlab utoopilisena? Sellisel lähenemisel on siiski
pretsedente. Viis aastat tagasi koondas Fiskaaluuringute instituut (IFS) Londonis maailma parima
teadmise majanduskasvu toetava ja kaasaegsesse heaoluühiskonda sobiva „hea maksusüsteemi“ põhimõtete
kohta. Kaasa lõid ka mitmed majandusnobelistid, et tulemusi oleks põhjust tõsiselt
võtta.
Ühtlasi kaardistati brittide maksusüsteemi veidrused ja
tõdeti, et radikaalne maksureform oleks hädavajalik. Praegune süsteem on
ebaefektiivne, keeruline ja ebaõiglane ning selle pidurdav mõju
sotsiaalmajanduslikule arengule mõttetult suur.
Aga mida selliste toredate paberitega peale hakata? Kas briti
poliitikud tõesti tormasid sündinud soovitusi rakendama? Valikuliselt – meelepärased
tõsteti esile ja tülikad vaikiti maha. Väljakujunenud süsteemi muutmine, kuigi
„avalikes huvides“, riivab paratamatult kellegi seni kaitstud erahuve, ei
meeldi mõnele valijagrupile või rahastajale, on vastuolus juurdunud dogmadega
või heidab varju senise poliitika „ainuõigsusele“.
Mis
on siis lahendus? Lihtsat ja kiiret lahendust rakendamise probleemile ei ole. Teoreetiline
võimalus oleks kehtestada demokraatiale ajutiselt moratoorium ja osta lisaks
nõunikele sisse ka valgustatud monarh, kes reformid ellu viiks. Hiina majanduse vaieldamatu edulugu räägib selle kasuks.
Praktikas on siiski ainsaks lahenduseks haritud ja nõudlik
valijaskond, kes ei lase poliitilisel klassil langeda mugavustsooni, vaid
sunnib tegutsema laia majandusedu ja mitte enda kitsastes huvides. Ilma aktiivse
kodanikuta ei ole põhjust loota, et igale poliitilisele otsusele eelneks võitjaid
ja kaotajaid tuvastav analüüs.
Kaheksa
aastat tagasi tõdes Marju Lauristin sotsiaalteadlaste aastakonverentsil, et meie
ühiskonna sotsiaalfilosoofilise harituse tase on nõrk ja see on Eesti suur
probleem. Ehk on tase vahepeal veidi kosunud, aga pikk tee on veel käia, et edu
ühtlase ja paksu kihina kogu Eestimaa kataks. Sest demokraatia on kord juba
selline riigikord, mis garanteerib, et kedagi ei valitseta paremini, kui ta
väärib (G. B. Shaw).
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar