24. nov 2016

Halloo Kosmos!



... Olen sügavalt veendunud, et ühiskonna kihistumise vähendamisel on kõige mõjuvam faktor hea haridus. Minu ema, kes jäi varakult orvuks ja kelle haridustee katkes pärast kuuendat klassi, rääkis meile, oma lastele, alati hariduse tähtsusest – tema ainus unistus oli anda oma lastele hea haridus. Selle unistuse ta ka täitis.
Pole mingi uudis, et selleks, et saada heaks arstiks, kõrgel tasemel teadlaseks, heaks IT-spetsialistiks jne, peab pikalt koolis käima, aastaid õppima. Millise sõnumi saatis uus koalitsioonilepe selle kohta meie noortele? Maksuvaba miinimumi tõstmise nime all sisse viidud astmeline tulumaks saatis neile minu arvates väga selge sõnumi: õppimine on aja raiskamine, sest mida kauem õpid ja mida kõrgem on su kvalifikatsioon ja seega võimalus teenida elamisväärset palka, seda rohkem riik sind karistab.

IRL on uhke, et ei lasknud koalitsioonileppesse astmelist tulumaksu sisse kirjutada (!). Keda te petate?

Halloo kosmos! Kuid kus häda kõige suurem, seal abi kõige lähem – allolev uudis annab lootust, et olukord ei ole lootusetu …



Teaduste Akadeemia korraldab järelaitamiskursused ühiskonnaõpetuses

TALLINN, 24. november – Teaduste Akadeemia humanitaar- ja sotsiaalteaduste osakond on tähele pannud, et pöördelistel aegadel levib kulutulena mitmeid kummalisi ja sotsiaalteaduslikult küsitavaid väljaütlemisi ühiskonna ja majanduselu korraldamise teemadel. Sellega seoses korraldab Teaduste Akadeemia laia profiiliga järelaitamiskursused ühiskonnaõpetuses. Kuna teadmatus selles valdkonnas tundub olevat laiapõhjaline ja kohtade arv on piiratud, siis eelisõigus registreerumisel on oma maja inimestel.

Ühiskonnaõpetuse lühikursuse raames antakse tavapärasele koolitarkusele lisaks lühike sissejuhatus moraalifilosoofiasse. Lisaks eestlaste poolt hästi omandatud Robert Noziku õpetusele („Anarhia, riik ja utoopia“ 1974) seletatakse ka tema kolleegi, siinmail vähetuntud John Rawlsi („Õigluse teooria“ 1971) mõttekäike (teadmatuse loor …). Neid fundamentaalseid tekste tuleb tasakaalustatud maailmapildi saamise nimel käsitleda koos. Vahendi ja eesmärgi tasakaalu otsingute näitlikustamisel kasutatakse Eestlastele hästi tuntud õnge ja kala metafoori.

Käitumispsühholoogiale toetudes vaadeldakse raha rolli inimtegevuse motivaatorina – võrreldes vajadusega eneseteostuse, tunnustuse, kuuluvuse, tähelepanu, turvalisuse ja soojade inimsuhete järele.

Samuti tehakse kursantidele selgeks tänapäeva Lääne demokraatlikku ühiskonda sobiva hea maksusüsteemi põhiomadused (IFS: Dimensions of Tax Design). Muu hulgas arutletakse, kas maksusüsteemi peaks käsitlema karistussüsteemi või majandus- ja sotsiaalsüsteemi osana ja kas madalapalgalistele on võimalik juurde anda nii, et kõrgepalgalistelt midagi ära ei võta. Ühiskonna kihistumise põhjused ja selle vähendamise vajadus ning tõhusad meetmed leiavad samuti teadmis- ja mitte veendumuspõhist käsitlemist (OECD: Trends in Income Inequality and its Impact on Economic Growth).

Madalapalgaliste netopalga ennaktempos tõstmise mõjude hindamiseks vaadeldakse üht äsjast uuringut, millest järeldub, et kõige madalama sissetulekuga leibkondade elujärje parandamine mõjutab märkimisväärselt positiivselt nende laste tervist, mis omakorda parandab nende võimet õppida ja tulevikus tulu teenida. Ülekandemehhanismiks on parem hoolitsusvõimalus laste eest, vähesem suitsetamine (madalam stress) ja tervislikum toitumine. Ühtlasi aitavad sellised prosotsiaalsed poliitikad kasvatada teadlikumaid kodanikke, kes ei käsitle makse karistusena ega ühiskonda orjusena.

Kursus on Akadeemiale kohaselt väärtusvaba ehk maailmavaateliselt kallutamata ja selle eesmärgiks on aidata kodanikel jõuda selgusele erinevate sotsiaalpoliitiliste valikute kokkusobivuses oma arusaamaga õigest ja valest.

Peallinna toimetus, +373 629 6638, asotsiaal@bms.ee
Battic Mews Service


Kommentaare ei ole: